viernes, 1 de abril de 2011
La ley de economía sostenible i el sector de l'automoció
Text: Francesc Garriga.
Per article del COEIC.
El passat mes de febrer, el sector de l’automoció va viure moments complicats arran de l’aprovació de la Ley de Economía Sostenible (LES). Aquest fet va posar en peu de guerra el sector doncs si bé la llei afavoria els concessionaris, clarament indefensos legalment davant els fabricants durant molts anys, també perjudicava de manera important aquests últims, i tot això en un moment de crisi de mercat molt important i en un sector on els marges de benefici són petits.
Al govern no li va quedar més remei que fes un pas enrere.
Breu introducció a la Ley de Economía Sostenible (LES)
La LES, aprovada pel govern el 15 de febrer de 2011 i publicada en el BOE el 5 de març de 2011, consisteix en un conjunt de mesures que pretenen modernitzar l’economia espanyola basant-se en tres eixos d’actuació: la millora de l’entorn econòmic, la competitivitat i la sostenibilitat mediambiental.
El primer cop que hom llegeix la llei té la sensació, si ningú li ho explica, que és un calaix de sastre. La llei inicialment aprovada legislava, entre d’altres coses, la simplificació administrativa en les Administracions Públiques, les telecomunicacions i la societat de la informació, la propietat intel·lectual (Llei Sinde), el model energètic sostenible, la reducció d’emissions, el transport, la mobilitat sostenible, l’habitatge, així com la modificació de la Ley 12/1992, de 27 de mayo, sobre Contrato de Agencia, que regula els contractes de distribució d’automòbils entre fabricants i concessionaris i que s’ha conegut pels mitjans de comunicació com l’Esmena 234 de la LES. D’aquesta esmena en parlem a continuació.
Relacions entre fabricants d’automòbils i concessionaris
La lluita entre fabricants i concessionaris es remunta a 15 anys enrere quan FACONAUTO, la patronal de concessionaris, va iniciar converses amb l’ANFAC (Asociación Española de Fabricantes de Automóviles y Camiones) per resoldre la indefensió jurídica en que quedaven els concessionaris davant la llei dels contractes de distribució.
A finals del 2010, PNV i BNG van presentar al Senat aquesta esmena de la LES que, entre d’altres aspectes, diu que:
• el concessionari podrà tornar al fabricant els vehicles que no hagi venut passats 60 dies des de la seva adquisició i el fabricant els haurà de recomprar en les mateixes condicions en que van ser comprats,
• a l’extinció del contracte – al seu venciment o per qualsevol altre causa –
• el fabricant haurà de compensar al concessionari per les inversions específiques que aquest hagi fet i que estiguin pendents d’amortització,
• així com per les indemnitzacions del personal que s’hagi hagut d’acomiadar,
• i a més a més haurà de comprar, al preu que es van vendre, totes les mercaderies que quedin en l’estoc del concessionari,
• i tot això, sense perjudici del dret de indemnització pels danys i perjudicis ocasionats per incompliment de contracte.
• Finalment, l’esmena diu que la llei serà amb caràcter retroactiu als contractes fets amb anterioritat.
La LES va ser aprovada al Congrés dels Diputats amb el recolzament de PP i CiU, aquest últim, però, va votar en contra de la retroactivitat de la llei.
L’aprovació de la llei va posar en peu de guerra FACONAUTO i ANFAC, i també va indignar l’ANIACAM (la patronal d’importadors) i la GANVAM (l’associació de venedors). Els fabricants van amenaçar el govern de retirar les inversions industrials previstes i de no presentar-se en el Saló de l’Automòbil de Barcelona del mes de maig d’enguany. Alguns fabricants com Saab, Lancia, Suzuki, BMW o Chrysler, es van afanyar a enviar cartes al concessionaris espanyols notificant-los la finalització dels contractes a partir de 2013, Peugeot anunciava que els suspendrà temporalment i Opel diu que els està substituint.
Davant aquest panorama, el 22 de febrer, el govern va fer un pas enrere derogant l’esmena abans que es publiqués al BOE i es va comprometre a treure, en el termini de 3 mesos, una nova llei que acontenti a concessionaris i fabricants.
Conclusions
Particularment a Catalunya, aquesta situació tirava per terra els esforços que es van fer a NISSAN i a SEAT perquè es garantís la fabricació de nous models per aconseguir mantenir els llocs de treball. Els treballadors de NISSAN van acordar una rebaixa de les condicions salarials. Però a més a més, hem de pensar en totes les empreses proveïdores que amb una mesura com aquesta veien, alhora, trontollar el seu negoci.
Potser és el moment d’iniciar canvis importants en el sistema de distribució. Concessionaris sense estoc de vehicles?. Centres comuns on es puguin veure i tocar els vehicles? Està clar que cal trobar una solució a mida d’ambdues parts, concessionaris i fabricants, que doni benefici a tots plegats, doncs els negocis s’han de fer així.
Caldrà esperar per veure com ho resolt, de moment, la nova llei.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario